Boktips – 444 smarta tips för dig som säljer tjänster

Bokomslag - 444 smarta tips för dig som säljer tjänster

[jbox color=”grey”]Detta är boken är perfekt för dig som säljer tjänster och din egen tid. Om du från tid till annan ställer någon av dessa frågor till dig själv: hur i hela friden skall jag få kunden att förstå vad jag säljer?, Hur skall jag ta betalt? Hur hanterar jag kunder som bara vill ha gratisråd?, då är denna boken en fantastisk inspirationskälla[/jbox]
Bokomslag - Tjäna pengar på internet när du sover[jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=2143021&g=16159304&url=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197706353″ newpage=”yes” span_css=”float: left;]Köp hos AdLibris[/jbutton] [jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=2143021&g=17415644&url=http://www.bokus.com/bok/9789197706353/444-smarta-tips-for-dig-som-saljer-tjanster/” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Köp hos Bokus[/jbutton]

”Har du tänkt på varför vissa konsulter kan ta 100 000 kr för en föreläsning medans andra får kämpa för att få föreläsa gratis? Och har du tänkt på varför vissa frisörer kan ta 2000 kronor för att klippa någon medans andra får nöja sig med 200 kronor?

Egentligen är det inget mysterium. De tjänsteföretag som kan ta mycket betalt är de som är mest erkända och mest efterfrågade. Men hur blev de det? Är de bättre än andra? Kan de mer? Ibland är det så, men oftast inte. De som tar bäst betalt och har roligast jobb har bara förstått att den som säljer tid och kunskap måste jobba hårdare med att marknadsföra sig själv än de som säljer grejor behöver göra” – Utdrag ur förordet till boken

En av de saker jag gillar bäst med böckerna som Stefan Ekberg själv skrivit är det raka och osminkade sättet han skriver både när han målar upp exempel från verkligheten och alla tips han kommer med. När man läser vissa tips i hans böcker så måste man läsa dem minst en gång till och fråga sig ”menar han verkligen att man skall göra så?”. Ja, en del tips är sjukt innovativa och galna men det är precis det som gör att dessa böcker är så bra, ”think outside the box” och gör inte som alla andra.

En del tips eller ämnen förekommer ibland i fler böcker från redaktionen.se och  eftersom de exponeras i olika sammanhang skapar det nya aha-upplevelser. I denna boken fick jag själv ett par aha-upplevelser som fick mig att tänka annorlunda. Det första handlar om min största utmaning nämligen att ”kallsälja” på telefon. I boken beskriver han i ett stycke ”Hur du får fem nya kunder på en månad med hjälp av telefon” på ett så enkelt sätt så att även den mest telefonrädda person skulle kunna klara av att ringa på det sättet. En klok man sa till mig en gång att man skall beskriva saker så en femåring förstår och jag får nog säga att Stefan lyckades väcka femåringen inom mig.

Det andra riktigt bra tipset i boken handlar om ytterligare en sak som jag själv går och funderar på nästan dagligen, hur skall jag hantera de som bara vill ha gratis råd men inte har för avsikt att anlita mig. Det har hänt allt för många gånger att man kan läsa mellan raderna att ”det är ju bara några enkla tips…”. En fundering jag själv haft som liknelse är att det är troligen ingen som ber en målare att komma och ”kladda på lite färg” på väggarna utan att betala. Här är en stor utmaning för alla som säljer tjänster och sin egen tid att nå ut och även för sig själv värdera den enorma kunskap och erfarenhet som du skall livnära dig på. Läs boken, det är kanonbra för dig som säljer din egen dyrbara tid.