Lär dig bli en bättre säljare

Dags att sälja

Dags att säljaVarje vecka möter jag människor som ryser av order säljare och framför allt telefonförsäljare. För egen del kan jag bara dela den den känslan av obehag att behöva ”kallsälja”, men faktum är att om vi skall lyckas nå framgång så behöver vi kunna sälja oavsett om det gäller ”kallsälj”, sälja genom nätverk eller på annat sätt.

Att många ryser när man hör ordet säljare ligger nog mycket i att vi ständigt blir bombarderade av säljare i olika situationer och den som ofta dyker upp som boven i dramat är telefonförsäljaren som läser från ett manus och försöker ”kränga” något som vi inte frågat efter. Jag är nog först att skriva under på att det har påverkat min bild av säljare, tyvärr till det negativa. Med det i bagaget blir det inte enklare att sälja, speciellt på telefon. Oavsett på vilket sätt du behöver sälja så handlar det mycket om att hitta en strategi och en verktygslåda som du kan plocka fram när du skall sälja.

När man startar företag är det i många fall för att man brinner för själva produkten eller tjänsten och det är den man vill arbeta med och ”så kommer säljet på köpet” och känner du att säljet kräver ”14 koppar kaffe och ska bara…” innan du kommer igång så har du stor vinning av att gå en säljutbildning så med andra ord lär dig bli en bättre säljare 🙂

Jag varmt rekommendera att gå den öppna säljutbildningen som Micael Hörberg på Chelix Sales & Management håller. Om du redan nu tror att en säljutbildning innebär massa kurslitteratur så kan du vara lugn, Chelix kurs är en jordnära kurs som fokuserar på att lära dig sälj utifrån dina förutsättningar. Givetvis lutar den sig tillbaka på teori och beteenden men efter den kursen förstår du vad som triggar någon att vilja köpa och du får också verktygen för att lättare kunna sälja det du erbjuder.

[jbutton size=”medium” link=”http://www.chelix.se” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Läs mer på Chelix.se[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”/boktips” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Boktips[/jbutton]

Låt någon annan sälja åt dig

Telefon

Anlita en professionell säljareMånga startar och driver företag därför att de brinner för själva produkten eller tjänsten och troligen inte för att försäljning är det roligaste som finns. Även om försäljning känns jobbig så är den livsnödvändig för överlevnaden.

För egen del så föddes jag inte som säljare och har haft (delvis har) en inställning till säljare som inte direkt är positiv. Det beror främst på all dessa telefonförsäljare som ringer och dessvärre svärtar ner säljaryrket. Med en något mindre positiv inställning till säljare så påverkar det dig lätt när du själv skall sälja.

Oavsett om du säljer via telefon eller ansikte mot ansikte så sänder du ut signaler. Om du redan när du ringer upp känner motstånd till att sälja så är iaf jag övertygad om att mottagaren känner av detta och du kommer även sannolikt göra allt för att ”komma ur samtalet med livet i behåll”. Det finns fantastiskt många bra böcker och utbildningar för att bli en bättre säljare och flera av dem hittar du när du surfar runt bland sidorna här på sajten, men Ibland är det kanske så att någon annan skall sälja åt dig. Det behöver givetvis inte bero på ”skräck att ringa kalla säljsamtal” utan en annan underskattad anledning är att din tid inte räcker till.

Det finns oanade möjligheter att öka försäljningen säljförmågan i företaget genom att låta andra sälja åt dig. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att du måste anställa en säljare på heltid. Om du exempelvis skall lansera en ny produkt eller rikta försäljningen till en viss målgrupp så är bra att anlita någon annan. Även på detta område är det en djungel av olika alternativ från stora telemarketingbolag till frilansande mötesbokare/säljare.

Viktigt när du väljer samarbetspartner är att du känner förtroende för arbetssättet, hur ditt företag representeras av den som säljer samt kunskapen om det du säljer. Det finns många bra på området och en av dem som varmt kan rekommenderas är Jesper Ohlsson som driver företaget Win-Win säljkonsult. Han är ett bra exempel på en säljare som säljer med hjärtat och går hem hos mottagaren samtidigt som han har stor erfarenhet av att driva samtalet till genomförd affär eller bokat möte. Om du är osäker på vad ditt säljbudskap skall vara eller hur du skall paketera produkten som skall säljas så är Jesper en bra inspirationskälla och kan hjälpa till att formulera ditt säljbudskap.
[jbutton size=”medium” link=”http://www.win-win-saljkonsult.se/” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer på win-win-saljkonsult.se[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”/boktips” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Boktips[/jbutton]