Boktips – Gerillaföretagaren

Den här boken är trots sina år på nacken fullproppad med tips på hur du kan marknadsföra dig själv och ditt företag på ytterst kreativa sätt. Detta är en bok som jag vill påstå aldrig går ur tiden och blir omodern och riktar sig definitivt till dig som vill sticka ut ur mängden.
Bokomslag - GerillaföretagarenGerillamarknadsföring handlar om att marknadsföra ditt företag med kreativitet och energi snarare än pengar. Och det är inte bara fullt möjligt, det ger också massor av uppenbara fördelar för dig i din dagliga verksamhet. Samtidigt ställer det krav pådig att vara aktiv, att lägga ner tid och att intressera dig för vad som händer i företaget på ett sätt som de flesta anställda på stora företag inte gör. – Utdrag ur kapitel 1 i boken.

När jag startade mitt företag för ett antal år sedan så kom den stora hungern efter inspiration och kunskap om hur jag kan marknadsföra mitt företag och veta var jag hittar kunderna. Under mina år som företagare och tiden som rådgivare för nyföretagare så möter jag samma hunger och frågeställningar.

Det gick inte lång tid efter att jag startade mitt företag som jag trillade över denna boken och har sedan dess haft den som en inspirationskälla. Boken har några år på nacken och just på grund av det så tycker jag den bevisar att gerillamarknadsföring ännu mer har sin plats i marknadsföringen idag. Det blir svårare och svårare att synas i bruset och vad passar väl inte bättre än att ta till lite tvärtom metoder och annorlunda sätt att marknadsföra sig. här kommer ett av mina favoritexempel från boken som i allra högsta grad kan kännas igen från vardagen. Det kommer från ett stycke med rubriken 75 konkreta sätt att hitta nya kunder och jag vill verkligen lägga betoningen på ordet konkret för det genomsyrar hela boken.

[jbox color=”grey”]Vi växlar inte pengar till parkering (Utdrag ur boken)
Har du tänkt på vad många butiker det är som på skyltarna talar om vad de ”inte gör”. ”Vi växlar inte pengar till parkering”. Det är ganska enkelt att ha några rör med femkronor och en skylt som säger: ”Problem med växel till P-automaten? Kom in så hjälper vi dig!”. På det sättet får du in kunder som annars kanske inte skulle ha kommit in. Och du får 100 poäng i goodwill-himlen av alla som ser skylten.[/jbox]

Boken är mer en bok i marknadsföring än i försäljning men den berör ändå området försäljning vilket inte är så konstigt eftersom de går hand i hand. I boken får du lära dig hur du skaffar nya kunder, behåller dina kunder, kan använda media och massor med annat. Det är en bok som är väl värd att investera i, du kommer sannolikt att få dig några skratt på köpet och vissa av tipsen får du troligen läsa ett par gånger innan du fått svar på frågan ”kan man verkligen göra så”. Lycka till med läsningen 🙂

[jbox color=”blue”]
[jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=2143021&g=16159304&url=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163110415″ newpage=”yes” span_css=”float: left;]Köp hos AdLibris[/jbutton] [jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=2143021&g=17415644&url=http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Gerillaf%F6retagaren&language=&ac_used=yes” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Köp hos Bokus[/jbutton]
[/jbox]