Boktips – 1000 tips om att sälja mer i din butik

Om du känner att flödet av idéer sinat hur du skall skapa merförsäljning i din butik så är den här boken energikällan som fyller på idéerna. Författaren har pratat med ca 700 butiksanställda och chefer och utifrån de erfarenheterna omvandlat det till väldigt konkreta tips.

Även om du inte driver butik är det en läsvärd bok, i butikssammanhang är skyltfönstret gjort av glas men alla företag har någon typ av ”skyltfönster”. Det kan vara receptionen, de som svarar i telefon eller hemsidan. Med lite kreativitet finns här många godsaker att hämta även för dig med annan verksamhet.

Boktips - 1000 tips om att sälja mer i din butik

[jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=2143021&g=16159304&url=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919750890X” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Läs mer på AdLibris[/jbutton] [jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=2143023&g=17415644&url=http://www.bokus.com/bok/9789197508902/1000-tips-om-att-salja-mer-i-din-butik/” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Läs mer på Bokus[/jbutton]

”Varje dag när jag går från garaget och hem utspelas en skräckfilm framför mig längs gatan. Jag går förbi butiker där det står alldeles för ensamma expediter och plockar med varorna. Jag har länge undrat vad det är som gör att de inte marknadsför sina butiker hårdare, smartare och bättre. Jag har undrat varför de inte bemöter mig på ett fantastiskt sätt när jag kommer in och arför de inte försöker få mitt namn och min adress när jag går därifrån.” – Utdrag från förordet i boken

Den här boken köpte jag själv just därför att jag inte driver butik men är hungrig på att få tips på marknadsföring och försäljning från ett annat perspektiv. Boken är späckad med tips både av det mer traditionella slaget men framför allt av väldigt kreativ natur. Det kreativa inslaget är något som återkommer i alla böcker som Stefan Ekberg är författare till. Hans förlags idé är just att det skall vara tips som direkt kan användas för att läsaren har inte tid att läsa.

Stefan tar läsaren med på en resa som berör allt från skillnaden mellan kvinnor och mäns sätt att handla, till konkreta tips hur du lockar kunden in i butiken, hanterar kunder som ”bara tittar”. tipsen på hur du tar hand om kunder som ”bara tittar” är väldigt konkreta och går ut på att kunden skall känna att du som säljare är ”ofarlig”. I samma kapitel skriver författaren om konkreta tips om att möta kunden. En egen reflektion jag får är situationer där bemötandet inte varit tillfredsställande och jag som kund gått någon annanstans och handlat. Det är så enkelt att bemöta kunder på ett bra sätt och boken ger flera bra exempel på detta.

Ett av mina absoluta favoritämnen i boken handlar om hur man kan personifiera sina kunder, och vad menar jag med detta. Ganska ofta har butiker utmaningen att deras kunder är ”anonyma kunder” och det vill säga att så länge du inte har deras namn, e-post adress och kontaktuppgifter så är du utelämnad till att vänta tills just den kunden kommer tillbaka. Det finns fantastiskt många sätt att få kunden att vilja lämna ifrån sina kontaktuppgifter så att du kan ge dem ännu bättre service. Boken tar på flera ställen upp konkreta exempel på hur man kan arbeta med att sätta en ”identitet” på kunden.

Boken är skriven utifrån dagliga problem och med praktiska lösningar. Här är några exempel på avsnitt som boken berör:

  • Konkreta tips om skyltfönstret och hur kunden upplever din butik utifrån
  • Hur du får folk att gilla dig snabbt
  • Konkreta tips om att presentera produkter
  • Två hemliga tekniker om att sälja mer varje gång (första exemplet är riktigt bra!)
  • Konsten att få din personal att ge järnet
  • Konkreta tips om att få annonser billigare eller gratis
  • Konkreta sätt att hitta nya kunder
  • Hur du hanterar besvärliga kunder
  • Hur får du kunderna att prata om ditt företag

[jbox color=”blue”][jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=2143021&g=16159304&url=http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919750890X” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Läs mer på AdLibris[/jbutton] [jbutton link=”http://clk.tradedoubler.com/click?p=362&a=2143023&g=17415644&url=http://www.bokus.com/bok/9789197508902/1000-tips-om-att-salja-mer-i-din-butik/” newpage=”yes” span_css=”float: left;]Läs mer på Bokus[/jbutton]
[/jbox]