Kortbetalning med iZettle – kom igång på 5 minuter

iZettle kortläsare med pinkod

iZettle har skapat helt nya förutsättningar för att ta betalt på ett enkelt sätt utan att binda upp iZettle kortläsare med pinkoddig i långa avtal och abonnemangsavgifter.

Vad är iZettle?

iZettle är en enkel betallösning för mobil och surfplattor som ger dig möjlighet att ta betalt ute på fältet. Till din smartphone eller surfplatta laddar du ner iZettle appen och sen ansluter kortläsaren antingen vida kontakt eller bluetooth. Det finns olika typer av kortläsare där den äldre kopplades via kontakt utan möjlighet att knappa in pinkod. Den som är aktuell just nu kopplas via bluetooth och läser av chipet på kortet och användaren knappar in sin pinkod.

Read moreKortbetalning med iZettle – kom igång på 5 minuter

Verktyg för webbsidor

Content Management System (CMS)

Att skapa en egen hemsida kan vara både svårt och lätt, helt utifrån vilken förkunskap du eller dina medarbetare har.

Det finns en uppsjö av olika verktyg att välja mellan och det viktiga är att hitta ett verktyg som är enkelt att använda för att underhålla hemsidan.

Under åren i branschen har jag testat ett flertal av de som finns, både open source (”gratis”) och verktyg som kostar pengar. Från egna erfarenheter så är det lätt att tänka fel och aldrig komma till skott med hemsidan. Främsta orsaken har varit att inte hitta verktyg som är enkla att använda och därmed blir det ett hinder att få ut information som är viktig.

Under lång tid hade jag själv stort motstånd till WordPress som jag nu varmt rekommenderar. Det handlade givetvis om okunskap om verktyget men framför allt fört att det framställdes som ett ”bloggverktyg” och därför kändes komplicerat att använda till hemsidan.

Det finns fantastiskt stora möjligheter att snabbt komma igång med WordPress som Content Management system (CMS) och med lite guidning så lätt att lära sig de få saker som är viktiga för att kunna hantera hemsidan.

En av de absolut största fördelarna med WordPress är att utbudet av gratis grafiska mallar eller mallar som håller en låg kostnad är oändliga och om man dessutom använder ett webbhotell som Binero så är det endast ett par klick borta att skapa en WordPress sajt. Vill man dessutom bygga vidare på hemsidan efter ett tag så finns det även här oändligt många tillägg att installera (med ett par klick) för att bygga på med webbshop, medlemssidor, koppling till betallösningar m.m.

Givetvis skall vi inte förringa vikten av att ha en grafisk profil på hemsidan som följer företagets profil. Erfarenheten visar dock att i allt för många fall speciellt som nytt företag så skiljer sig den grafiska profilen på hemsidan från trycksaker och annat. Fördelen med att använda ett verktyg som WordPress är att du lätt kan komma igång med enklare grafiska mallar utan ta på spenderbyxorna och när tiden är mogen så byter du bara ut den grafiska mallen på sidan och fortsätter att bygga vidare på webbsidan utan att byta verktyg.

Hur väljer jag grafisk layout?

Det finns massor med bra mallar ute på nätet. En företag som tagit fram en flera bra mallar är Nimbus Themes, framförallt har de en mall som är enkel att komma igång med och den är mobilanpassad. Mallen heter WP Simple och du hittar den på www.nimbusthemes.com. Mallen kostar 49 USD vilket motsvarar några hundra kronor och du får använda den på hur många sajter som helst som du äger.

E-postmarknadsföringsverktyg

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring kan vara ett fantastiskt bra verktyg om det används på rätt sätt. Om man använder det på fel sätt kan det skapa badwill för företaget och det ni säljer. Fundera på hur många e-post meddelanden du själv får som du raderar direkt utan att ens öppna dem. Även om du väljer rätt verktyg för att tekniskt göra utskicken så krävs det tankearbete för att först och främst nå rätt målgrupp (alla är inte rätt målgrupp), men också att gå ut med rätt budskap som får mottagaren intresserad.

Marknaden erbjuder en mängder av verktyg och tjänster för att skicka nyhetsbrev och direktutskick via e-post. Om inte annat så har säkert de flesta av oss märkt av det genom ökningen av reklamutskick på mailen. Jag tänker då inte främst på de dåligt översatta mailen där ”just du har vunnit några miljoner kr”, utan mer på mailen från alla möjliga företag som erbjuder dig just deras tjänster.

SendBlaster är ett enkelt program till mycket låg kostnad. Bra verktyg för dig som skall marknadsföra dig via e-post för första gången och inte vill spendera flera hundra kr/månad.

För att lyckas med e-post marknadsföring bör du tänka på några saker:

  • Välja ett prisvärt system/program som arbetar aktivt för att undvika spamklassning på mailutskicken
  • Välja ut mottagare/kundgrupp med omsorg, inte spamma
  • Följ upp utskicken så har du större chans att lyckas att nå fram till mottagaren.

[jbutton size=”medium” link=”http://www.sendblaster.com/sendblaster/partners_new/jrox.php?id=2939_1_tlid_5″ newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer på SendBlaster.com[/jbutton]

[jbutton size=”medium” link=”/boktips” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align:left;”]Boktips![/jbutton]

Välja webbhotell

Webbhotell

En hemsida är nästan ett ”måste” för alla företag idag som ett led i marknadsföring och kundkontakt.

Att välja webbhotell i djungeln av olika leverantörer kan göra vem som helst förvirrad. Utbudet är stort och beroende av vilken teknisk lösning som väljs för att hantera hemsidan så krävs det olika tekniska förutsättningar.

För att göra valet enkelt med ett webbhotell som erbjuder många möjligheter och få begränsningar till ett rimligt pris så kan jag rekommendera Binero. De erbjuder ett webhotell där du kan skapa många webbplatser utan att behöva skaffa ytterligare konton och betala dubbla kostnader. Det finns heller inga begränsningar i antal e-postkonton som ingår och detsamma gäller även för domäner, webbplatser, databaser m.m.

Binero har valt en flexibel lösning där man inte binder upp sig på mer än den tid som man betalar för och det är lätt att säga upp abonnemanget om det behövs.

Binero ger ett långsiktigt bra lösning och kan hantera många webbplatser utan dubbla kostnader. Inga begränsningar i antalet e-post adresser, domännamn m.m. Bra webbhotell till rimlig kostnad. Binero erbjuder flera stöd för bland annat WordPress som du snabbt och enkelt kommer igång med hemsidan.

  • Enkelt att komma igång
  • Obegränsat antal e-post adresser
  • Obegränsat antal domäner / webbplatser
  • Obegränsat antal FTP konton för filöverföring
  • Minst 100 GB datautrymme
  • Bra support på telefon och e-post
  • Virus och spamskydd för e-post
  • Klarar både ASP.Net och PHP baserade hemsidor
  • One-click installation av kända hemsideverktyg som WordPress och Joomla utan att du är tekniker.
  • Databaser ingår både Microsoft SQL (1 st ingår) och MySQL
  • Daglig backup
  • Enkelt att säga upp (om du mot förmodan behöver byta)

[jbutton size=”medium” link=”https://www.aktivstart.se/binero” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer på Binero.se[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”/verktyg-for-webbsidor/” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer om att skapa webbsidor[/jbutton]

[jbutton size=”medium” link=”/valja-domannamn/” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer om välja domännamn[/jbutton]

Välja domännamn

Att välja ett bra domännamn är inte alltid lätt men ack så viktigt. Tro det eller ej men när du väl valt ditt domännamn så är det busenkelt att registrera det, förutsatt att det är ledigt förstås.

Beroende på vilken toppdomän det gäller (exempelvis .se) så fungerar det lite olika men de flesta större webbhotell kan registrera domännamn på de flesta toppdomäner. Kostnaden för att registrera en domän kan vara olika men vi pratar runt hundralappen för en domän per år. Detta är viktigt att tänka på för även om det var vanligare för några år sedan så finns det fortfarande skojare som vill sälja tjänsten att registrera domännamn till dig för betydligt större summor med föresatsen att du måste köpa rättigheterna till domänen innan någon annan gör det.

Givetvis finns det seriösa företag som åtar sig att sköta bevakningen av dina domännamn med såväl förnyelse som att det inte missbrukas. Den typen av tjänster passar utmärkt till företag som har många domäner att hålla koll.

Rekommendation – Främsta rekommendationen är att samla alla domäner på ett ställe, det kommer underlätta din vardag. Ett webbhotell som jag varmt kan rekommendera är Binero som erbjuder både registrering av domännamn och bra webbhotell till lågt pris.

Vill du bara registrera domänerna så erbjuder de kostnadsfritt domänkonto. Läs gärna mer om webbhotell här

[jbutton size=”medium” link=”http://www.jdoqocy.com/click-5960391-10902498″ newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Kolla domännamn via Binero.se[/jbutton]

Lär dig bli en bättre säljare

Dags att sälja

Dags att säljaVarje vecka möter jag människor som ryser av order säljare och framför allt telefonförsäljare. För egen del kan jag bara dela den den känslan av obehag att behöva ”kallsälja”, men faktum är att om vi skall lyckas nå framgång så behöver vi kunna sälja oavsett om det gäller ”kallsälj”, sälja genom nätverk eller på annat sätt.

Att många ryser när man hör ordet säljare ligger nog mycket i att vi ständigt blir bombarderade av säljare i olika situationer och den som ofta dyker upp som boven i dramat är telefonförsäljaren som läser från ett manus och försöker ”kränga” något som vi inte frågat efter. Jag är nog först att skriva under på att det har påverkat min bild av säljare, tyvärr till det negativa. Med det i bagaget blir det inte enklare att sälja, speciellt på telefon. Oavsett på vilket sätt du behöver sälja så handlar det mycket om att hitta en strategi och en verktygslåda som du kan plocka fram när du skall sälja.

När man startar företag är det i många fall för att man brinner för själva produkten eller tjänsten och det är den man vill arbeta med och ”så kommer säljet på köpet” och känner du att säljet kräver ”14 koppar kaffe och ska bara…” innan du kommer igång så har du stor vinning av att gå en säljutbildning så med andra ord lär dig bli en bättre säljare 🙂

Jag varmt rekommendera att gå den öppna säljutbildningen som Micael Hörberg på Chelix Sales & Management håller. Om du redan nu tror att en säljutbildning innebär massa kurslitteratur så kan du vara lugn, Chelix kurs är en jordnära kurs som fokuserar på att lära dig sälj utifrån dina förutsättningar. Givetvis lutar den sig tillbaka på teori och beteenden men efter den kursen förstår du vad som triggar någon att vilja köpa och du får också verktygen för att lättare kunna sälja det du erbjuder.

[jbutton size=”medium” link=”http://www.chelix.se” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Läs mer på Chelix.se[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”/boktips” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Boktips[/jbutton]

Kundregister & CRM säljstöd

Kundregister

Behöver företag CRM säljstöd?

Eller skall vi kalla det ”kundregister deluxe” för att avdramatisera det hela. Svaret på frågan är givetvis ja, det behövs. Den stora frågan däremot hur avancerat behöver det bara för att komma igång lätt och ändå ha möjlighet att avancera det i takt med att företaget växer.

I det vardagliga mötet med företagare utmärker sig en sak och det är att om man pratar med mindre företag så upplevs behovet av CRM säljstöd / kundregister inte lika starkt som hos företag som är lite större. Ganska ofta är det ordvalet CRM säljstöd som kan tyckas ”för avancerat” och ”för dyrt” men det är en myt att det ”måste” vara så.Om vi i stället utgår ifrån ordet kundregister så är känns det inte lika avancerat.

KundregisterEgentligen handlar CRM säljstöd i den enklaste formen om att hålla reda på kontaktinformation om kunderna och information om vad som sagts i kontakt med kunden och det är precis det lilla som lägger grunden till bra förutsättningar att låta kundregistret (CRM) växa i takt med företaget. Om du tänker rätt från början och håller dig till några enkla grunder så behöver det inte bli kostsamt varken när du startar med det eller måste växa i det.

Om du inte vet vad du behöver så är du varmt välkommen att kontakta mig på mikael.jansson@activemind.se så hjälper jag  dig att både reda ut begreppen och välja lösning som passar just ditt företag, både i den enklaste formen och avancerade CRM system som även hanterar säljmål, uppföljning, koppling till order system eller vad som nu krävs.

Kundregister i Excel

Letar du efter det allra enklaste sättet att bara komma igång och samtidigt skapa bra förutsättningar för framtiden så kan du börja med att lista dina kunder i Excel. Det gäller också om du vill skapa en enkel prospect lista eller en lista över företag att kontakta vid jobbsök eller liknande.

[jbutton size=”medium” link=”https://www.activemind.se” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Läs mer om CRM[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”https://www.aktivstart.se/kundregister-excel” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 230px;text-align: left;”]Ladda ner Excel kundregister mall[/jbutton]

Låt någon annan sälja åt dig

Telefon

Anlita en professionell säljareMånga startar och driver företag därför att de brinner för själva produkten eller tjänsten och troligen inte för att försäljning är det roligaste som finns. Även om försäljning känns jobbig så är den livsnödvändig för överlevnaden.

För egen del så föddes jag inte som säljare och har haft (delvis har) en inställning till säljare som inte direkt är positiv. Det beror främst på all dessa telefonförsäljare som ringer och dessvärre svärtar ner säljaryrket. Med en något mindre positiv inställning till säljare så påverkar det dig lätt när du själv skall sälja.

Oavsett om du säljer via telefon eller ansikte mot ansikte så sänder du ut signaler. Om du redan när du ringer upp känner motstånd till att sälja så är iaf jag övertygad om att mottagaren känner av detta och du kommer även sannolikt göra allt för att ”komma ur samtalet med livet i behåll”. Det finns fantastiskt många bra böcker och utbildningar för att bli en bättre säljare och flera av dem hittar du när du surfar runt bland sidorna här på sajten, men Ibland är det kanske så att någon annan skall sälja åt dig. Det behöver givetvis inte bero på ”skräck att ringa kalla säljsamtal” utan en annan underskattad anledning är att din tid inte räcker till.

Det finns oanade möjligheter att öka försäljningen säljförmågan i företaget genom att låta andra sälja åt dig. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att du måste anställa en säljare på heltid. Om du exempelvis skall lansera en ny produkt eller rikta försäljningen till en viss målgrupp så är bra att anlita någon annan. Även på detta område är det en djungel av olika alternativ från stora telemarketingbolag till frilansande mötesbokare/säljare.

Viktigt när du väljer samarbetspartner är att du känner förtroende för arbetssättet, hur ditt företag representeras av den som säljer samt kunskapen om det du säljer. Det finns många bra på området och en av dem som varmt kan rekommenderas är Jesper Ohlsson som driver företaget Win-Win säljkonsult. Han är ett bra exempel på en säljare som säljer med hjärtat och går hem hos mottagaren samtidigt som han har stor erfarenhet av att driva samtalet till genomförd affär eller bokat möte. Om du är osäker på vad ditt säljbudskap skall vara eller hur du skall paketera produkten som skall säljas så är Jesper en bra inspirationskälla och kan hjälpa till att formulera ditt säljbudskap.
[jbutton size=”medium” link=”http://www.win-win-saljkonsult.se/” newpage=”yes” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Läs mer på win-win-saljkonsult.se[/jbutton]
[jbutton size=”medium” link=”/boktips” newpage=”no” icon=”info” a_css=”width: 250px;text-align: left;”]Boktips[/jbutton]

 

Boktips ekonomi och administration

Att hålla sig uppdaterad på allt inom ekonomi och administration kan ibland vara svårt men med rätt böcker till hjälp behöver du inte kunna allt själv. Vad sägs om en bok kring ekonomi för icke-ekonomer, enkelt sätt att lära sig ekonomiska termer och begrepp eller en hel bok om vilka avdrag du har rätt att göra eller inte får göra. Inom kategorin boktips ekonomi och administration har vi samlat böcker som vi tror kan hjälpa dig

Här hittar du boktipsen

Boktips marknadsföring

Det finns många böcker som kan relateras till marknadsföring. Marknadsföring kan göras både komplicerat och enkelt, självklart föredrar vi det sistnämnda. Därför har vi under kategorin boktips marknadsföring samlat ett antal av de böcker som vi tycker är både konkreta och lätta att verkställa så du når resultat direkt.

Boktipsen hittar du här